Featured Post
[TIEDOTE] ITÄ-UUDENMAAN POLIISI RAJOITTI MIELENOSOITTAJIEN SANANVAPAUTTA
Keskiviikkona 8.8. 2017 Stop Deportations -verkostolla oli tarkoitus järjestää mielenilmaus Helsinki-Vantaan lentokentällä Irakiin pakkopalautettavan Karrarin tukemiseksi. Mielenosoittajien saavuttua kentälle Itä-Uudenmaan poliisi siirsi mielenilmauksen paikkaan, mistä se ei olisi näkynyt tai kuulunut mihinkään. Poliisi perusteli siirtoa turvallisuudella, liikenteen sujuvuudella ja matkustajien kokemalla pelolla.
Itä-Uudenmaan poliisi siirsi pakkopalautuksia vastustavat mielenosoittajat Helsinki-Vantaan lentokentällä 8.8.2017 autojen sekaan parkkipaikalle.
Mielenosoitus ei päässyt koskaan alkamaan, sillä poliisi ei halunnut neuvotella mielenosoituksen paikasta.
Pakkopalautusmielenosoitukset Helsinki-Vantaan lentoasemalla kevään ja kesän aikana ovat sujuneet ilman ongelmia ja häiriötä, joten poliisin 8.8. tekemä päätös ihmetyttää. Mielenosoitusoikeus on keskeinen osa sananvapautta ja sen rajoittaminen tulee aina olla yksilöity ja tarkkaan perusteltu. Julkiselle vallalle perustuslaissa ja kokoontumislaissa asetetut velvoitteet ja perusoikeusmyönteinen tulkinta edellyttävät, että siirtämisperusteita tulkitaan suppeasti ja sovelletaan vain poikkeuksellisesti. Perustusla kivaliokunta huomauttaa, että ”kokouksen järjestäminen juuri määrätyssä paikassa tiettynä aikana voi olla kokouksen tarkoituksen oleellinen osa ja että kokouksen siirtäminen toisaalle voi heikentää tällöin merkittävästi kokoontujien ilmaisemien mielipiteiden tehoa ja painoarvoa” (PeVM 13/1998vp).
On hyvä muistaa, että Itä-Uudenmaan poliisi osallistuu itse pakkopalautuksiin, joita Stop Deportations -verkosto mielenosoituksillaan vastustaa. Pystyyykö poliisi tekemään asiaan liittyviä päätöksiä objektiivisesti ja neutraalisti? Itä-Uudenmaan poliisin toiminta kentällä 8.8. oli ainakin sekavaa ja 10.8. päivätty tiedote ristiriitainen.
- Poliisi perusteli kentällä mielenosoituksen siirtoa muun muassa Finavian pyynnöllä, mutta Finavian mukaan poliisi vastaa yksin päätöksestään.
- Poliisi vetosi kentällä liikenneturvallisuuteen, mutta siirsi mielenosoituspaikan autojen sekaan ja käski mielenosoittajat poistumaan ajotietä pitkin.
- Poliisi mainitsi saamansa yksittäiset palautteet yhtenä siirtoon vaikuttavana tekijänä. Kokoontumislain 10. tai 20. pykälät eivät mahdollista siirtoa yksittäisten palautteiden pohjalta.
- Poliisi pysäytti rodullistettuja lentomatkustajia, joiden oletti kaiketi kuuluvan mielenosoittajiiin. Tämän voi tulkita etniseksi profiloinniksi.
- Mielenosoittajien poistuessa poliisi esti turvapaikanhakijoiden pääsyn juna-asemalle lentokentän käytävää pitkin ja määräsi heidät ajotielle etsimään reittiä pysäkille. Tämänkin voi tulkita etniseksi profilloinniksi.
- Poliisi eristi rauhanomaiset mielensoittajat junalaiturilla ja junassa muista matkustajista ilman perusteita. Näin poliisi loi tarpeettomia uhkakuvia ja tuli pelotelleeksi muita matkustajia.
- Poliisi kertoi tiedotteessaan turvaavansa mielenosoituksen ja mahdollisen vastamielenosoituksen kentällä. Pakkopalautuksia vastustavien mielenosoitusten aikana ei kentällä ole ollut muita mielenosoituksia, vain satunnaisia videokuvaavia rasisteja. Turvallisuudella perustellaan yhä helpommin perus- ja ihmisoikeuksien sivuuttamista.
- Poliisi siirsi Stop Deportations mielenosoituksen pois paikalta, jossa se nauttisi sananvapauden tuomaa mielenosoitusoikeutta, (lentoterminaali tai sen edusta) ja osoitti mielenosoituksen näkymättömiin ja kuulumattomiin siltä varalta, että paikalle ilmestyy vastamielenosoittaja. Näin Stop Deportationsin pakkopalautuksia vastustava sanoma mykistettiin, mutta vastamielenilmaukselle varattiin mahdollisuus häiritä Stop Deportations mielenosoitusta.
- Poliisin tiedotteessa toistettiin poliisiylijohtajan A-studiossa esittämä väite, että 3.4. 2017 mielenilmauksessa olisi pyritty turvavalvotulle alueelle. Mitään todisteita tästä ei ole esitetty.
Stop Deportations ei halua mielenosoituksillaan häiritä tai hankaloittaa mitenkään lentoliikennettä tai matkustajia vaan tuoda tietoon mitä lentoliikenteessä piilotellen tapahtuu. Matkustajien tai lentohenkilökunnan turvallisuutta ja viihtyvyyttä ei todellakaan takaa se, että koneessa on hätäänsä huutava pakkopalautettava.
Perustuslain 22 pykälä edellyttää, että julkinen valta turvaa perusoikeuksien kuten mielenosoitusoikeuden ja sananvapauden toteutumisen. Odotamme, että Itä-Uudenmaan poliisi tulkitsee jatkossa lakeja ihmis- ja perusoikeusmyönteisesti ja vähimmän haitan periaatteen mukaisesti. Toivomme, että poliisi ymmärtää dialogin tärkeyden. Stop Deportations verkosto on aina valmis dialogiin.
Stop Deportations vaatii, että Itä-Uudenmaan Poliisi lopettaa kaiken mielenosoituksiin liittyvän etnisen profiloinnin Helsingin lentokentällä.
Pakkopalautuksia 26.6.2017 vastustanut mielenosoitus sujui rauhallisesti Helsinki-Vantaan T2-terminaalissa.
Tiedote 15.08.2017
Stop Deportations Finland
stopdeportationsfi@gmail.com
Keskiviikkona 8.8. 2017 Stop Deportations -verkostolla oli tarkoitus järjestää mielenilmaus Helsinki-Vantaan lentokentällä Irakiin pakkopalautettavan Karrarin tukemiseksi. Mielenosoittajien saavuttua kentälle Itä-Uudenmaan poliisi siirsi mielenilmauksen paikkaan, mistä se ei olisi näkynyt tai kuulunut mihinkään. Poliisi perusteli siirtoa turvallisuudella, liikenteen sujuvuudella ja matkustajien kokemalla pelolla.
Itä-Uudenmaan poliisi siirsi pakkopalautuksia vastustavat mielenosoittajat Helsinki-Vantaan lentokentällä 8.8.2017 autojen sekaan parkkipaikalle. |
Pakkopalautuksia 26.6.2017 vastustanut mielenosoitus sujui rauhallisesti Helsinki-Vantaan T2-terminaalissa. |
Tiedote 15.08.2017
Stop Deportations Finland
stopdeportationsfi@gmail.com
Stop Deportations Finland
stopdeportationsfi@gmail.com
Tämän blogin suosituimmat tekstit
Kirje Kabulista [Urgent appeal from a deported family in Kabul Afghanistan]
Kabuliin perheensä kanssa 3.4.2017 pakkopalautettu 19-vuotias Ruusu kirjoittaa avoimen kirjeen Suomen hallitukselle, Migrille, suomalaiselle medialle ja kaikille suomalaisille. "Puhun suomea, minust tulee lakimies isona. Haluan takaisin lukioon. Mitä minun pitää tehdä, että pääsen kouluun enkä kuole täällä Kabulissa? Kuulin, että pääministeri ja sisäministeri haluavat lisää meitä täältä Afganistanista tulemaan jollakin systeemillä sinne. Meidän täytyy päästä turvaan. Rukoilen teitä, koko Suomi, auttakaa meitä. Me kuolemme pian." 23. April 2017 To the Finnish government, Migri, Finnish media and all the Finnish people Urgent appeal from a deported family in Kabul Afghanistan I am Rose, a 19-year old girl from Afganistan. My family - father, mother, sister and two brothers - were forcefully deported from Finland to Afghanistan. We are now in Kabul, hiding, scared, waiting for death and sexual abuse. We came from Afghanistan to Europe to find a safe place....
[TIEDOTE 14.11.2017] POLIISI PAKKOPALAUTTI RASKAANA OLEVAN - LÄÄKÄRI EI SUOSITTANUT
Ulkomaalaispoliisi pakkopalautti tänä aamuna 32+ viikolla raskaana olevan naisen, hänen vammaisen lapsensa ja aviomiehensä Nigeriaan. Poliisi on aiemmin vakuuttanut, että pakkopalautettaville tehdään lääkärintarkastus aina kun se on aiheellista. Tänä aamuna poliisi ei kuitenkaan huomioinut avustajien illalla lähettämää tuoretta lääkärintodistusta, jossa lääkäri ei suositellut pakkopalautettavalle naiselle lentomatkaa. Poliisi ei tiettävästi esittänut sitä myöskään le nnosta vastaavalle Finnairin henkilökunnalle. Perhe ei ole saanut matkalle tarvittavia rokotuksia. Karkotus käynnistettiin kello viisi aamulla eikä poliisi vastannut avustajien lukuisiin yhteydenottopyyntöihin illan ja aamun aikana. Tietojemme mukaan poliisi ei ollut informoinut yhdenvertaisuusvaltuutettua raskaana olevan naisen ja vammaisen lapsen käännytyksestä ennakkoon. Yhdenvertaisuusvaltuutettu monitoroi pakkopalautuslentoja ja heidän kuuluu saada tieto karkotuksista etukäteen. Olemme kysyneet tieto...
DEMANDS OF THE PROTESTING ASYLUM SEEKERS
ISSUE 1) MIGRI DECISIONS ARE FAULTY ISSUE: Migri has been unprofessional with the decisions, and this leads to life-dangering deportations. Migri’s faulty procedure cannot be corrected in the courts. The court system does not secure that legal rights of asylum seekers will be met. DEMANDS AND SOLUTIONS: 1) Migri needs to admit that inexperienced staff and poor country reports have led to faulty decisions, 2) These decisions need to reviewed again in order to prevent refoulement, 3) There needs to be an independent outside review of the quality of the asylum process in Migri to prevent further mistakes and misconduct, 4) Migri needs to update the sources of the country reports and make them, and the sources behind them, public compare them internationally DETAILS OF THE ISSUE: In 2015, Migri hired a lot of people who don’t have experience in asylum matters. This led to very different problems in quality of the asylum process : there has been serious p...
Kommentit
Lähetä kommentti